Het concurrentievermogen van peper versterken met de SpiceUp-applicatie - Verstegen Algemeen

Het concurrentievermogen van peper versterken met de SpiceUp-applicatie

Rotterdam, 12 april 2021 - Indonesië, de op één na grootste peperexporteur ter wereld, verhandelt jaarlijks 78.000 ton peper. Samen met de toenemende vraag naar peper, wordt voorspeld dat deze grondstof één van de economische sectoren zal blijven met een aanzienlijk exportvolume. De toenemende vraag brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo hebben peperboeren te maken met veranderende weersomstandigheden, de beschikbaarheid van water en de verhoogde kans op plagen en plantziektes. Dit is één van de redenen waarom er op technologie gebaseerde informatie nodig is, zoals werd verteld tijdens de lancering van de SpiceUp-applicatie op 1 april 2021.


De SpiceUp-applicatie
Met de SpiceUp-applicatie wordt er toegang gegeven tot verschillende innovatieve oplossingen. Met de toegang tot deze informatie kunnen peperboeren onder andere de kwaliteit en kwantiteit van de peper verbeteren en daarnaast heeft het op lange termijn een positief effect op de sociaaleconomische omstandigheden van de boer.


De CEO van Verstegen Spices & Sauces, Michel Driessen, gaf tijdens het evenement een enthousiaste toelichting over de positieve effecten van de SpiceUp-applicatie. “De SpiceUp-applicatie biedt de mogelijkheid om de rol van Verstegen te verbeteren in de kruiden- en specerijenketen. Wij willen graag een positieve impact hebben op het levensonderhoud van peperboeren over de hele wereld, te beginnen in Indonesië. Dit doen we door de peperboeren te voorzien van informatie afkomstig van satellieten, locatiegegevens en veldonderzoek. De SpiceUp-applicatie geeft toegang tot specifieke informatie over weersvoorspellingen, advies over water-, bodem- en plaagbeheersing, Good Agricultural Practice (GAP)-aanbevelingen, traceerbaarheid en marktprijzen waar kleine peperboeren profijt van kunnen hebben. Daarnaast kunnen we met de SpiceUp-applicatie toegang creëren tot financiering, zodat de peperboeren de nodige landbouwproducten kunnen kopen.”


Tijdens de lancering waren verschillende hooggeplaatste regeringsfunctionarissen uit Indonesië aanwezig, zo ook de vertegenwoordiger van het Ministerie van Landbouw, Dr. Ir Fadjry Djufry. "We hebben 10 superieure pepersoorten geïntroduceerd, verspreid over Indonesië. We verwelkomen het SpiceUp-initiatief, om door middel van verschillende technische programma’s de productiviteit te verbeteren en de export en innovaties te vergroten om de glorie van Indonesische specerijen te herstellen", legt Fadjry uit. Zo benadrukte ook dr. Drs. A. Fatoni, M.Si (het hoofd van het onderzoeks- en ontwikkelingsagentschap van het Ministerie van Binnenlandse Zaken) het belang van innovatie om het concurrentievermogen van grondstoffen, het welzijn van de peperboeren en de economische vooruitgang te vergroten. Het SpiceUp-initiatief vormt een goede basis bij de ontwikkeling van op technologie gebaseerde landbouw of slimme landbouw, met name voor de Indonesische peperteelt.


De vervolgstap is om samen met de lokale overheden technische begeleidingsactiviteiten op te zetten voor de peperboeren. Zo zorgen we ervoor dat meer peperboeren de SpiceUp-applicatie gaan gebruiken bij het verbouwen van peper. Als ondersteuning krijgen de peperboeren les op een demonstratie perceel (demo plot). Hier kunnen ze met de aanbevelingen van de SpiceUp-applicatie experimenteren en ideeën over de aanbevelingen uitwisselen. Deze vinden plaats in verschillende provincies: Bangka Belitung, Lampung, West-Kalimantan en Oost-Kalimantan.